Tak na marginesie...
05 kwietnia 2005
Coraz częściej potykam się o prawdę, którą racjami umysłu pragnę znaleźć.
Coraz częściej potykam się o racje umysłu, którymi pragnę znaleźć prawdę.
Coraz częściej potykam się o znaleźć, które naprawdę pragną racje umysłu.
Coraz częściej potykam się o pragnę, które prawdziwie w racjach umysłu odnajduję.
Rozum, czyli „wÅ‚adza poznawcza umysÅ‚u ludzkiego, zdolność myÅ›lenia, poznawania, wykrywania zwiÄ…zków zależnoÅ›ci miÄ™dzy postrzeganymi rzeczami, zjawiskami i formuÅ‚owania sÄ…dów, orzekania o tych zjawiskach i zależnoÅ›ciach”. Ta definicja streszcza siÄ™ w sformuÅ‚owaniu – uderz w struny a nożyce siÄ™ odezwÄ…. A sensu w tym, jak nie widziaÅ‚em, tak nie widzÄ™. Choć może?
StanÄ…Å‚em w miejscu, w którym nastÄ™pny krok może być jedynie irracjonalny, co upodabnia go do stanu upojenia alkoholowego, lub odurzenia narkotycznego, w których to irracjonalne znajduje swe niedowodliwe racje. Rozum i wiara, wiara i rozum, i to wprowadzajÄ…ce napiÄ™cie pojawiajÄ…ce siÄ™ w krÄ…g pytanie…
Głównym argumentem przeciw filozofii Karla Poppera, który był ojcem XX wiecznego racjonalizmu, było stwierdzenie, że ów racjonalizm, którego bronił, został przyjęty w sposób irracjonalny. Innymi słowy: gdy ustawię przed sobą racjonalizm i irracjonalizm, i będę chciał za którymś z nich się opowiedzieć, to będę mógł to uczynić jedynie w sposób irracjonalny. Wyboru tego nie można dokonać racjonalnie. Owszem, gdy już wybiorę, to w obrębie racjonalizmu mogę poruszać się racjonalnie, ale sam akt wyboru, ten który tkwi u samego źródła, jest irracjonalny.
Zaczynam wątpić w możliwość rozumowego poznania rzeczywistości. Zaraz, zaraz, czy to oby nie za mocno powiedziane? No dobrze powiem inaczej: zaczynam wątpić w jakoby na wszystko zaradczą moc rozumu. Owszem, widzę to, że idąc dalej tą drogą zajdę do relatywizmu, którego kiedyś broniłem, potem atakowałem, potem znowu broniłem, potem znowu atakowałem, a teraz widzę, że ta moja zmienność mnie konstytuuje, że ta moja zmienność mnie stanowi, że ta moja zmienność jest moją istotą, a skoro tak, to wszelkie sądy, które wypowiedziałem i wypowiadam, będą z upływającym czasem się zmieniały. Więc czy nie powinienem stwierdzić, że z istoty jestem absolutystą, którego istnienie uwidacznia relatywne fundamenty? Co na ten temat powiedziałby Tomasz z Akwinu?
Wszystko jest poza sÅ‚owami – ten wglÄ…d przyniósÅ‚ mi tranzyt Urana przez Ascendent. Co to znaczy? Cóż przez to chciaÅ‚em powiedzieć? Znaczy to tyle, że zaczÄ…Å‚em zauważać, że rozmowa zwykle toczy siÄ™ na kilku pÅ‚aszczyznach, z których pÅ‚aszczyzna werbalna jest najmniej ważna. ZauważyÅ‚em, że zdecydowanie ważniejsza od pÅ‚aszczyzny werbalnej, jest pÅ‚aszczyzna emocjonalna. DoprowadziÅ‚o mnie to do takiej wizji rzeczywistoÅ›ci spoÅ‚ecznej, w której sÅ‚owa wypowiadane w rozmowie sÄ… jedynie narzÄ™dziem do wzbudzania stanów emocjonalnych u ludzi, którzy je wypowiadajÄ… lub wysÅ‚uchujÄ….
BÅ‚Ä…d! Przecież nie jest tak zawsze. Jaki z tego wniosek? Chyba taki, że w tamtym roku byÅ‚em gÅ‚Ä™boko zanurzony w emocjach. Co to znaczy „gÅ‚Ä™boko zanurzony w emocjach”? – nie wiem.
Co teraz czuję? Znudzenie. Jest mi zimno w palce. Pisanie bloga źle mi się kojarzy i 8 5486545384 456 78931564873 45684258. 4846487, 456484369 4568 4 4584 48652418 3548693418 12384568 4873368 458425842568 48854873258.
I nie wódź mnie na pokuszenie, ale mnie zbaw ode złego. Amen
Panto, Warszawa, 26.04.05 16:26