Czym jest joga?

Aum

Indie z niespotykanym gdzie indziej na Å›wiecie rygorem trudziÅ‚y siÄ™ nad analizÄ… różnych uwarunkowaÅ„ życia ludzkiego. Na dÅ‚ugo przed psychologiÄ… gÅ‚Ä™bi mÄ™drcy i asceci indyjscy zgÅ‚Ä™biali tajemnicze dziedziny nieÅ›wiadomoÅ›ci, aby zbadać, jak daleko siÄ™gajÄ… strefy uwarunkowaÅ„ istoty ludzkiej i zobaczyć, czy jeszcze istnieje coÅ› poza tymi uwarunkowaniami. Doszli do stwierdzenia, iż uwarunkowania fizjologiczne, spoÅ‚eczne, kulturowe i religijne sÄ… wzglÄ™dnie Å‚atwe do okreÅ›lenia, a przeto i do opanowania, wszelkie natomiast przeszkody do życia ascetycznego i kontemplacyjnego powstajÄ… wskutek dziaÅ‚ania tego, co psychologia gÅ‚Ä™bi uważa za treść i strukturÄ™ nieÅ›wiadomoÅ›ci. Zajmowano siÄ™ wiÄ™c treÅ›ciÄ… tego, co nieÅ›wiadome, aby to „spalić”.

Według Mircea Eliade (Joga. Nieśmiertelność i wolność.) istnieją cztery podstawowe pojęcia, cztery idee, które są swoistymi aksjomatami filozofii i religii Indii i wprowadzają w istotę duchowości indyjskiej:

  • Karman - prawo przyczynowoÅ›ci powszechnej, które Å‚Ä…czy czÅ‚owieka z kosmosem i skazuje go na nieskoÅ„czonÄ… wÄ™drówkÄ™ – prawo karmana, zależnego powstawania,
  • Maja - tajemniczy proces, który sprawia, że kosmos powstaje i trwa oraz umożliwia wieczny powrót bytów - reinkarnacjÄ™, uÅ‚uda, którÄ… czÅ‚owiek podtrzymuje i ceni, zaÅ›lepiony niewiedzÄ…,
  • Nirwana - czysty byt, rzeczywistość absolutna, jaźń, brahman, to, co nieÅ›miertelne, transcendentne i nie uwarunkowane,
  • Joga - suma Å›rodków i technik umożliwiajÄ…cych wyzwolenie spod uwarunkowaÅ„ karmana oraz uwolnienie od maji - iluzji kosmicznej.


Joga etymologicznie pochodzi on od rdzenia yuj: wiązać, (po)łączyć, zaprząc, ujarzmi(a)ć, który odpowiada także łacińskim iungere, iugum, angielskiemu yoke, etc. Zakłada to, że więź między jednostkową duchowością a duchowością uniwersalną została zerwana i należy ją z powrotem przywrócić, poprzez powiązanie na drodze jogi. Jogę charakteryzuje nie tylko strona praktyczna, ale również struktura inicjacyjna. Nikt nie uczy się jogi sam, potrzebne jest kierownictwo mistrza. Jogi w Indiach uczą wtajemniczeni, na drodze bezpośredniego przekazu od mistrza do ucznia.

Historia jogi

Najstarsze archeologiczne wykopaliska znaków wyrytych w kamieniach, figurek w pozycjach medytacyjnych dają dowody istnienia jogi już ponad 5 tysięcy lat temu. Znaleziono je w dolinie Indusu a datowane są na około 3000 rok p.n.e.

Po raz pierwszy joga wzmiankowana jest w obszernym zbiorze pism zwanych Wedami (w sanskrycie weda - wiedza), których część pochodzi z 2,5 tys. r. p.n.e., a główny fundament nauk o jodze stanowiÄ… Upaniszady, tworzÄ…ce koÅ„cowÄ… część Wed. Filozofia wedyjska zajmuje siÄ™ przede wszystkim ideÄ… absolutnej rzeczywistoÅ›ci czy Å›wiadomoÅ›ci znanej jako Brahman, stanowiÄ…cej podstawÄ™ caÅ‚ego wszechÅ›wiata. Upaniszada Katha okreÅ›la jogÄ™ w nastÄ™pujÄ…cy sposób: „Kiedy zmysÅ‚y zostanÄ… uciszone, umysÅ‚ uspokojony, a intelekt nie chwieje siÄ™, wówczas, jak mówiÄ… mÄ™drcy – osiÄ…ga siÄ™ stan najwyższy. StaÅ‚a kontrola zmysłów i umysÅ‚u jest jogÄ…. CzÅ‚owiek, który to osiÄ…gnÄ…Å‚, wolny jest od iluzji.” (Kath. Up. 3, 10-11)

OkoÅ‚o VI w. p.n.e. powstaÅ‚y dwa wielkie poematy epickie: Ramayana i Mahabharata. JednÄ… z części Mahabharaty jest Bhagawadgita, najbardziej chyba znany ze wszystkich tekstów traktujÄ…cych o jodze, opowiadajÄ…cy mit o pierwszym joginie. W Bhagawadgicie Bóg pod postaciÄ… Kriszny naucza wojownika ArdżunÄ™ jogi, a przede wszystkim tego jak osiÄ…gnąć wyzwolenie poprzez wypeÅ‚nianie obowiÄ…zków życiowych. Jest tu ukazana pierwotna, antyczna joga, której celem jest uzyskanie jednoÅ›ci z Bogiem. W rozdziale VI Kriszna wyjaÅ›nia Ardżunie: „Kiedy czÅ‚owiek opanuje swój umysÅ‚, intelekt i ego, uwolni je od niespokojnych pragnieÅ„, tak, że zostanÄ… one wchÅ‚oniÄ™te w gÅ‚Ä™biny jego ducha, wówczas staje siÄ™ on yuktÄ… – poÅ‚Ä…czonym z Bogiem. Jak lampa nie migocze w bezwietrznym miejscu, tak brak jest poruszeÅ„ w umyÅ›le, intelekcie i ego jogina zatopionego we wÅ‚asnym duchu. Kiedy wskutek ćwiczenia jogi cichnÄ… zjawiska w umyÅ›le, intelekcie i ego, jogin znajduje speÅ‚nienie dziÄ™ki Å‚asce ducha, który w nim jest. Wtedy poznaje wiecznÄ… radość, której nie można doÅ›wiadczyć zmysÅ‚ami, ani pojąć rozumem. Niezmiennie trwa on w tym stanie. OdnalazÅ‚ skarb najwiÄ™kszy, nie istnieje nad to już nic wyższego. Nie zachwieje czÅ‚owiekiem najwiÄ™ksze nawet nieszczęście, jeÅ›li skarb ten posiadÅ‚. Uwolnienie siÄ™ od kontaktu z cierpieniem i smutkiem – oto jest prawdziwy sens jogi.” (Bhg. 6, 18-23)

System jogi klasycznej zostaÅ‚ opracowany, zebrany i usystematyzowany w Jogasutrach powstaÅ‚ych w III w. p.n.e., przypisywanych mÄ™drcowi PataÅ„dżalemu. Jogasutry to pierwszy jednolity tekst o jodze skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ ze 195 sutr - aforyzmów. W drugim aforyzmie pierwszego rozdziaÅ‚u Jogasutr PataÅ„dżali definiuje jogÄ™ jako „citta-vrtti-nirodah”. Można to przetÅ‚umaczyć jako powstrzymanie poruszeÅ„ Å›wiadomoÅ›ci albo umysÅ‚u. Joga jest wiÄ™c metodÄ…, która ucisza niespokojny umysÅ‚, wytwarza potężnÄ… energiÄ™ i kieruje jÄ… na duchowy rozwój czÅ‚owieka.

Wiele późniejszych tekstów jogi to najczęściej komentarze do wymienionych Jogasutr i Bhagawadgity.

Ścieżki jogi

Istnieje pięć zasadniczych, podstawowych ścieżek realizacji jogi. Odnoszą się one do najistotniejszych aspektów, poprzez które człowiek ujawnia swoją naturę.

Karma joga - jest Å›cieżkÄ… bezinteresownej pracy i sÅ‚użenia innym, jest to joga wyzwolenia przez pracÄ™ i joga sÅ‚usznego czynu. SÅ‚owo karma oznacza dziaÅ‚anie, czyn. Każde ludzkie dziaÅ‚anie - oddychanie, mówienie, ruch, jak również i myÅ›l oraz każde sÅ‚owo – to karma. Karma oznacza kosmiczne prawo przyczyny i skutku, prawo natury. Wszystko, co czÅ‚owiek robi, co myÅ›li lub o czym mówi, wedÅ‚ug prawa akcji i reakcji, wróci z powrotem do niego. To, co można nazwać szczęściem jest rezultatem wczeÅ›niejszych pozytywnych czynów czÅ‚owieka, a to, co siÄ™ objawia jako nieszczęśliwy los jest wtórnym rezultatem wczeÅ›niejszego negatywnego postÄ™powania.

Dżniana joga – dżniana znaczy poznanie, a wiÄ™c jest to droga, na której czÅ‚owiek doÅ›wiadcza prawdy poprzez poznanie, ćwiczenie i doÅ›wiadczenie. Jest Å›cieżkÄ… prowadzÄ…cÄ… do mÄ…droÅ›ci przez poznawanie, rozumienie i wiedzÄ™. Przeznaczona jest dla osób o zainteresowaniach naukowych i dużych uzdolnieniach intelektualnych. Dżniana joga najbardziej odpowiada ludziom traktujÄ…cym wiedzÄ™ w kategoriach intelektualnych, pragnÄ…cym dowodzić jej prawd, sprawdzać je, klasyfikować, eksperymentować – jest to joga uczonych. Do kroczÄ…cych tÄ… Å›cieżkÄ… zalicza siÄ™ tradycyjnie wszystkich uczonych i filozofów starożytnoÅ›ci oraz czasów nowożytnych.

Hatha joga - zmierza do opanowania fizycznego organizmu, do którego też zalicza się psychika. Uprawianie ćwiczeń oddechowych - pranayamy, postaw ciała - asan, oraz stosowanie się do zaleceń dietetyki jogi oczyszczają i wzmacniają ciało fizyczne. Systematyczne praktykowanie asan i pranayamy prowadzi do stałego podnoszenia się wibracji komórek ciała oraz harmonizowania funkcji wszystkich jego organów wewnętrznych. W rezultacie ćwiczeń ciało zdobywa umiejętność pozostawania w spokoju i odprężeniu nawet pod naciskiem stresu zarówno podczas medytacji jak i w życiu codziennym.

Bhakti joga - jest jogą miłości, a bywa też nazywana ścieżką poświęcenia. Bhakti oznacza miłość i oddanie Bogu oraz jego stworzeniu, respekt i szacunek do wszystkich żyjących stworzeń i całej przyrody. Według jogi Bóg jest w ludziach i poza ludźmi. Człowiek jest z nim połączony delikatną nitką miłości. Bóg to uniwersalna miłość. Każda myśl, każdy czyn, każda tęsknota kieruje się ku Bogu, którego bhakti jogin widzi wszędzie i w każdym.

Radża joga - droga zwana królewską. Skupia ona wszystkie ścieżki równomiernie. Radża znaczy król. Król postępuje niezależnie, jest pewny i świadom siebie. Radża - jogin jest również samodzielny, niezależny i nieustraszony. Radża joga jest drogą samodyscypliny i ćwiczeń. Mówi się o niej także asztanga-joga (ośmiostopniowa joga), ponieważ dzieli się na osiem stopni, wyliczonych przez Pastańdżalego w Jogasutrach, które prowadzą do systematycznego pozyskiwania wewnętrznego spokoju, czystości, samokontroli i poznania:

  1. jama – powszechne, uniwersalne zasady moralne
  2. nijama – samooczyszczanie, indywidualne zasady postÄ™powania
  3. asana - pozycje ciała
  4. pranajama - kontrola prany (energii) poprzez dyscyplinÄ™ oddechu
  5. pratjahara – poddanie kontroli wrażeÅ„ zmysÅ‚owych
  6. dharana – koncentracja, kontrola umysÅ‚u
  7. dhjana – medytacja – nieprzerwany strumieÅ„ koncentracji umysÅ‚u
  8. samadhi – stan nadÅ›wiadomoÅ›ci osiÄ…gniÄ™ty w wyniku gÅ‚Ä™bokiej medytacji, peÅ‚na, doskonaÅ‚a realizacja.

Przygotował Kemot